Wewnątrzszkolne zasady oceniania
124.1. Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu
i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania –
w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć;
- udzielanie uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- monitorowanie bieżącej pracy ucznia;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce
i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; - umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zindywidualizowanych wymagań wobec uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole; - ustalanie kryteriów zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole; - ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 68, ust. 2 i § 68, ust. 3.
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających;
- ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz zasad wglądu do dokumentacji oceniania i pisemnych prac uczniów;
- Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.
- Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W ocenianiu obowiązują zasady:
- zasada jawności ocen zarówno dla ucznia jak jego rodziców (opiekunów prawnych);
- zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie. ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych;
- zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
- zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
- zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
- zasada otwartości – wewnątrzszkolne ocenianie podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację;
- Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów:
- Każdy nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania; - sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach zachowania;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 przekazywane i udostępniane są:
- w formie ustnej na pierwszym zebraniu rodziców w miesiącu wrześniu;
- w formie wydruku papierowego umieszczonego w teczce wychowawcy – dostęp w godzinach pracy wychowawcy i wyznaczonych godzinach przeznaczonych na konsultacje dla rodziców;
- w trakcie indywidualnych spotkań rodziców z nauczycielem lub wychowawcą.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne,do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust.5.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę (zarówno cząstkową jak i klasyfikacyjną) powinien ją uzasadnić- pisemnie lub ustnie, w zależności od wniosku ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów).
- Na prośbę rodzicow, nauczyciel zobowiazany jest udostępnić do wglądu na terenie szkoły prace pisemne ucznia ( sprawdzone i ocenione), które przechowywane są
w szkole jako dokument osiągnięć ucznia w nauce.
62. Rodzaje ocen szkolnych
- W trakcie nauki w szkole uczeń otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne:
- śródroczne – na koniec pierwszego półrocza i roczne – na zakończenie roku szkolnego,
- końcowe – są to oceny po zakończeniu cyklu nauczania danej edukacji. Oceny końcowe są równoważne ocenie rocznej w ostatnim roku kształcenia lub ustalone są w wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego
w ostatnim roku nauczania danej edukacji oraz na podstawie konkursów uprawniających do uzyskania oceny celującej. Ocenę końcową zachowania stanowi ocena klasyfikacyjna w klasie programowo najwyższej.
63. Jawność ocen
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców /opiekunów prawnych.
- Każda ocena z ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia podlega wpisaniu do dziennika papierowego bezpośrednio po jej ustaleniu
i ustnym poinformowaniu ucznia o jej skali.
- Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych. Ocena wpisywana jest do dziennika lekcyjnego /dziennika elektronicznego.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
- na najbliższym po sprawdzianie dyżurze nauczycieli;
- na zebraniach ogólnych;
- w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia;
- podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem.
64. Uzasadnianie ocen
- Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną.
- Oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie
w obecności klasy, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy. - Wszystkie oceny z pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia muszą być uzasadniane.
- W przypadku wątpliwości uczeń i rodzic mają prawo do uzyskania dodatkowego uzasadnienia oceny, o której mowa w ust. 3. Dodatkowe uzasadnienie nauczyciel przekazuje bezpośrednio zainteresowanej osobie pracy przez nauczyciela w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia lub podczas indywidualnych spotkań z rodzicem.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej:
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i zajęć komputerowych;
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii
o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno- pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną; - Decyzję o zwolnieniu ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub zajęć komputerowych podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny, arkusz ocen) zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony” albo „ zwolniona”.
- Nauczyciel zobowiązany jest oceniać ucznia wyłącznie w kontekście jego osiągnięć edukacyjnych i czynionych postępów w tym zakresie oraz reprezentowanego przez niego zachowania w szkole i poza nią.
- Uzyskiwane przez ucznia oceny osiągnięć edukacyjnych (oceny dydaktyczne) nie mogą mieć wpływu na ocenę jego zachowania.
- Ocenianie (ocena ustna i wystawianie stopni przez nauczyciela) może mieć charakter ciągły, powinno być równomiernie rozłożone w czasie.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia umożliwi kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnianie braków.
- Nauczyciel zobowiązany jest do stosowania różnorodnych form oceniania, w tym elementów oceniania kształtującego.
65. Zasady oceniania w klasach I–III
- Ocena śródroczna i roczna w klasach 1-3 jest oceną opisową, która obejmuje opis osiągnięć edukacyjnych ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, w zakresie edukacji:
- polonistycznej,
- języka obcego nowożytnego,
- muzycznej,
- plastycznej,
- społecznej,
- przyrodniczej,
- matematycznej,
- zajęć komputerowych,
- zajęć technicznych,
- wychowania fizycznego.
- Nauczyciel wychowawca systematycznie wypełnia arkusz obserwacyjny ucznia, zapoznaje z nim rodziców /prawnych opiekunów/ podczas zebrań.
- Ocena śródroczna – jest wynikiem półrocznej obserwacji, polega na wybraniu właściwych sformułowań, odpowiadających konkretnemu uczniowi.
- Ocena roczna – podkreśla zmiany w rozwoju dziecka wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie półrocznej. Ma ona charakter diagnostyczno-informacyjny, aby rodzice po zapoznaniu się z jej treścią mogli jak najlepiej wspomagać dziecko w dalszym jego rozwoju.
- Ocenianie bieżące w klasach 1-3 odbywa się za pomocą ocen słownych (pieczątek), które wskazują osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz ich cyfrowe odpowiedniki stosowane do zapisu w dzienniku lekcyjnym. Dopuszcza się w klasach I-III stosowanie ocen w postaci cyfrowej w skali 1-6.
- Ocenianie kształtujące występuje jako systematyczne przekazywanie przez nauczyciela informacji uczniowi, na co nauczyciel zwraca uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu). Uczeń uzyska informację czego ma się nauczyć i na co ma zwracać uwagę, a nauczyciel zobowiązuje się do oceniania tylko tego, co wcześniej zostało ustalone.
- Kryteria oceniania są jasne i konkretnie sformułowane.
- Ocenianie bieżące ma charakter ciągły, odbywa się systematycznie i jest stosowane podczas wielokierunkowej działalności ucznia.
- Legenda skali ocen znajduje się w dzienniku lekcyjnym oraz w widocznych miejscach w klasach.
- Stopień opanowania każdej umiejętności i wiadomości nauczyciel będzie odnotowywał w dzienniku lekcyjnym.
Ocena słowna odpowiednik |
Pieczątka |
Wymagania edukacyjne na ocenę |
WSPANIALE
6 |
Uczeń opanował treści:
|
|
BARDZO DOBRZE
5 |
|
Uczeń opanował:
|
ŁADNIE
4 |
|
Uczeń opanował treści:
|
POSTARAJ SIĘ
3
|
Uczeń opanował treści:
5. w programie nauczania,
7. w sytuacjach szkolnych
|
|
PRACUJ WIĘCEJ
2 |
Uczeń opanował treści:
|
|
(ŹLE) 1 |
Wiadomości i umiejętności zawarte |
- Podczas codziennych zajęć stosuje się również ocenianie wspomagające, wyrażone poprzez:
- ocenę spontaniczną, połączoną z gestem, mimiką – niewerbalnym przekazem informacji poprzez nauczyciela,
- rozmowę z uczniem- ustne wyrażenie uznania lub dezaprobaty, przy użyciu zwrotów: brawo!, wspaniale!, postaraj się!,
- ocenę pisemną- w formie krótkiego komentarza pod pracą ucznia, określającą mocne
i słabe strony ucznia.
- Oceny z religii, języka angielskiego, zarówno okresowe, jak i bieżące, wyrażone zostały w stopniach, według następującej skali:
- stopień celujący – 6 – cel.
- stopień bardzo dobry – 5 – bdb.
- stopień dobry – 4 – db.
- stopień dostateczny – 3 – dst.
- stopień dopuszczający – 2 – dop.
- stopień niedostateczny – 1 – ndst.
- W kontroli bieżącej dopuszcza się rozszerzoną skalę ocen przez stosowanie „ +” i „ –” do ocen cząstkowych.
- Wiodące formy sprawdzania osiągnięć ucznia to:
- obserwacja,
- kontrola wypowiedzi ustnych,
- kontrola prac pisemnych,
- sprawdziany wiadomości i umiejętności w danym zakresie.
- Ocena śródroczna jest ocena opisową i zawiera informacje o:
- osiągnięciach edukacyjnych ucznia, efektach jego pracy i rozwoju społeczno-emocjonalnym,
- napotykanych przez niego specyficznych trudnościach w stosunku
do możliwości i wymagań edukacyjnych, - potrzebach rozwojowych ucznia i propozycji konkretnych działań pomocowych
w pokonywaniu przez niego trudności.
- Ocena roczna jest oceną opisową, która uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane
z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. - Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych na podstawie indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
- Uczeń otrzymuje jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
66. Zasady oceniania zachowania w klasach I–III
- Ocena z zachowania wyraża opinię o spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze, postawie wobec kolegów i innych osób oraz aktywności społecznej.
- Nauczyciel na bieżąco ocenia zachowanie ucznia.
- Miesiąc wrzesień w klasach pierwszych jest miesiącem adaptacyjnym.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia stosownej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- W wyniku realizacji edukacji wczesnoszkolnej uczeń kończący klasę III ma ukształtowaną postawę prospołeczną i otwartą wobec świata.
67. Kryteria oceny zachowania.
- Zachowanie pozytywne oceniane jest przez wychowawcę i nauczycieli za:
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
- Wzorowe wywiązywanie się z przyjętych na siebie zobowiązań.
- Wzorowe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego.
- Wzorowa frekwencja.
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
- Praca na rzecz klasy.
- Przygotowanie imprezy klasowej.
- Aktywny udział w akcjach charytatywnych i innych.
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły
- Przygotowanie apeli i imprez szkolnych oraz udział w nich.
- Udział w konkursach przedmiotowych.
- Reprezentowanie szkoły na forum w innego typu przedsięwzięciach np. (przeglądach muzycznych, festiwalach, zawodach sportowych itp.).
4) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
- Zna i przestrzega zasady kulturalnego zachowania w stosunku do innych uczniów szkoły.
- Właściwe reagowanie na nieodpowiednie zachowanie kolegów.
- Kulturalne zachowanie podczas wycieczek, udziału w spektaklach teatralnych itp.
5) Okazywanie szacunku innym osobom
- Koleżeńskie, kulturalne zachowanie w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób starszych.
- Zachowanie negatywne oceniane jest przez wychowawcę i nauczycieli za:
- Niewywiązywanie się z obowiązków ucznia
- Zakłócanie toku lekcji, naruszanie dyscypliny na lekcji i na przerwie (np. złe zachowanie, rozmowy, brak pracy na lekcji) (każdorazowo).
- Nieuzasadnione spóźnienie (każdorazowo).
- Niszczenie podręczników i zeszytów.
- Brak zeszytu, podręcznika lub przyborów szkolnych na lekcji.
- Niewykonanie przyjętych na siebie zobowiązań i poleceń nauczyciela.
- Nieprzestrzeganie regulaminu biblioteki, świetlicy (i innych pracowni na terenie szkoły).
- Opuszczanie na przerwie budynku, terenu szkoły lub klasy w czasie lekcji bez zwolnienia.
- Korzystanie na lekcji z urządzeń elektronicznych tj. telefonów komórkowych, odtwarzaczy, aparatów, kamer itp.
- Postępowanie niezgodne z dobrem społeczności lokalnej
- Niszczenie mienia szkolnego i mienia innych uczniów.
- Kradzież, kłamstwo.
- Brak obuwia zmiennego, identyfikatora.
- Nieprzestrzeganie zasad kulturalnego zachowania w szkole i poza nią.
- Niestosowanie form grzecznościowych.
- Brak dbałości o honor i tradycje szkoły
- Niewłaściwe zachowanie na uroczystościach i imprezach szkolnych.
- Brak poszanowania dla symboli narodowych i szkolnych: godła, sztandaru, tablic pamiątkowych, pomników.
- Niezachowanie bezpieczeństwa i narażenie zdrowia
- Zachęcanie i namawianie do złego.
- Zaczepki fizyczne (kopnięcie, popchnięcie, uderzenie).
- Bójka.
- Wykroczenia np. wyłudzenia pieniędzy, palenie tytoniu.
- Niegodne i niekulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
- Zaczepki słowne (wyśmiewanie, wyzwiska, przekleństwa, arogancja słowna, nieprzyzwoite gesty i pozy).
- Znęcanie się psychiczne (groźby, szantaż, nękanie).
- Niekulturalne zachowanie się (śmiecenie, plucie itp.).
68. Zasady oceniania w klasach IV-VIII
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających
w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. - Ocenianie bieżące (ocena cząstkowa) i klasyfikacyjne (ocena śródroczna i roczna) ustala się w stopniach wg następującej skali:
Nazwa stopnia |
Zapis cyfrowy |
Celujący |
6 |
Bardzo dobry |
5 |
Dobry |
4 |
Dostateczny |
3 |
Dopuszczający |
2 |
Niedostateczny |
1 |
- Dopuszcza się stawianie znaków „+” i „-„ przy ocenach cząstkowych oraz stosowanie skrótów literowych nazw stopni w ocenianiu semestralnym (ze względu na brak miejsca w dzienniku lekcyjnym) w brzmieniu:
- celujący – cel.
- bardzo dobry – bdb lub b. dobry
- dobry – db
- dostateczny – dst.
- dopuszczający – dop.
- niedostateczny – ndst.
- Zabrania się stosowania w dokumentacji szkolnej– dziennik lekcyjny, skrótów literowych nazw stopni w ocenianiu rocznym a w arkuszach ocen w semestralnym i
- Uczeń ma prawo do oceny bieżącej cząstkowej wystawianej systematyczne w całym rocznym cyklu kształcenia według przyjętej skali.
- Wrzesień dla uczniów klas czwartych jest miesiącem bez ocen niedostatecznych.
- Nauczyciele zobowiązani są do oceniania różnorodnych form aktywności ucznia, do których zaliczamy m.in.:
- aktywność ucznia na zajęciach (indywidualną – pomysłowość w samodzielnym rozwiązywaniu problemów, grupową – organizacja pracy w grupie, komunikacja, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy, odgrywanie ról – np. drama),
- prace domowe: ćwiczenia, notatki, wypracowania referaty, prace redakcyjne, własna twórczość, inne wynikające ze specyfiki zajęć edukacyjnych),
- wypowiedzi ustne – odpowiedzi na zadane pytania podczas lekcji wprowadzających i powtórzeniowych,
- odpowiedzi ustne sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności obejmujące do 3 ostatnich tematów,
- prace pisemne sprawdzające – wszystkie prace kontrolne obejmujące dowolny zakres treści przeprowadzone z całą klasą,
- projekty prac (wymagające od ucznia poszerzenia zakresu obowiązkowego wycinka wiedzy),
- badanie wyników nauczania wyznaczone przez dyrektora szkoły,
- estetyka i zawartość prowadzonych zeszytów,
- inne, uzależnione od specyfiki zajęć edukacyjnych.
- Rodzaje prac pisemnych sprawdzających:
- kartkówka – wypowiedź pisemna obejmuje wiedzę i umiejętności z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych, trwająca nie dłużej niż 15 minut,
- sprawdzian – wypowiedź pisemna obejmuje treści maksymalnie z 5 ostatnich lekcji; zapowiedziany i potwierdzony wpisem do dziennika na tydzień przed; czas trwania do 45 min.
- praca klasowa – musi być poprzedzona lekcją utrwalającą materiał; zapowiedziana i potwierdzona wpisem do dziennika lekcyjnego na 1 tydzień przed; czas trwania 1-2 godz. lekcyjne.
- dyktanda – (pisanie ze słuchu, z pamięci, uzupełnianie luk w tekście itp.) muszą być poprzedzone ćwiczeniami mającymi na celu powtórzenie zasad pisowni; czas trwania: do 45 min.
- testy różnego typu: (otwarty, wyboru, zamknięty, problemowy, zadaniowy itp.) – wg specyfiki przedmiotu; zapowiedziany i potwierdzony wpisem do dziennika lekcyjnego na 1 tydzień przed; czas trwania: do 90 min.
- Zasady przeprowadzania sprawdzianów i prac klasowych:
- ustala się maksymalną liczbę sprawdzianów, prac klasowych i testów w semestrze z danego przedmiotu:
Tygodniowy wymiar godzinowy danego przedmiotu |
Liczba sprawdzianów | Liczba prac klasowych |
Liczba kartkówek |
1 |
2 | – | dowolna |
2 |
3 | 1 |
dowolna |
3-6 | 3 | 3 |
dowolna |
- ustala się następujące limity sprawdzianów, prac klasowych i testów:
- w tygodniu – 2
- w ciągu dnia – 1
- oceny za sprawdziany, prace klasowe, testy notuje się w dzienniku lekcyjnym kolorem czerwonym.
- na ocenę klasyfikacyjną (śródroczną i roczną) muszą składać się co najmniej
4 oceny cząstkowe.
- Terminy oddawania sprawdzonych prac pisemnych:
- Zobowiązuje się nauczycieli do oddania uczniom:
- kartkówek – w terminie do 1 tygodnia od daty kartkówki,
- prac pisemnych w terminie do 2 tygodni od daty pracy.
- Warunki poprawiania ocen ucznia
- Uczeń ma prawo poprawienia oceny niedostatecznej lub dopuszczającej, otrzymanej ze sprawdzianu, testu, dyktanda lub pracy klasowej, zarówno cząstkowej jak i klasyfikacyjnej (śródrocznej i rocznej).
- Nauczyciel ma obowiązek umożliwienia uczniowi poprawienia cząstkowej oceny niesatysfakcjonującej poprzez ponowne wyznaczenie zakresu tychże treści.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ma obowiązek umożliwienia uczniowi poprawienia grożącej mu niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej poprzez wyznaczenie zakresu treści do nauczenia i formy sprawdzenia tychże treści w terminie do 3 tygodni od dnia poinformowania go
o tejże ocenie. - W przypadku pozostałych ocen niesatysfakcjonujących w terminie do
1 tygodnia od dnia poinformowania go o tejże ocenie. W przypadku niestawienia się ucznia w wyznaczonym przez nauczyciela czasie
lub zaprezentowania wiedzy niewystarczającej na ocenę wyższą (cząstkową lub klasyfikacyjną) nauczyciel wystawia uczniowi ocenę już posiadaną. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia w wyznaczonym terminie, nauczyciel może wyznaczyć drugi termin, który jest ostateczny. - Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna śródroczna jest ostateczna, zaś niedostateczna klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Umowa w sprawie nieprzygotowania się uczniów do zajęć lekcyjnych
- Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych w następujących przypadkach:
- z powodu choroby trwającej dłużej niż 5 dni roboczych (na uzupełnienie wiadomości uczeń ma 5 dni),
- przez 5 kolejnych dni po powrocie z sanatorium lub uzdrowiska,
- wskutek wypadków losowych,
- w związku z trudną sytuacją materialną (we wrześniu – braki w podręcznikach),
- 3 razy w semestrze bez podania przyczyny, a w przypadku przedmiotów w wymiarze 1h/tyg. – 2 razy w semestrze.
- W przypadku zajęć z wychowania fizycznego nieprzygotowanie do zajęć należy rozumieć jako brak wymaganego stroju.
- W przypadku zajęć z plastyki i techniki nieprzygotowanie do zajęć należy rozumieć jako brak wymaganych materiałów i przyborów.
- Na prośbę uczniów nauczyciel może zmienić termin pracy pisemnej. Konsekwencje w postaci zwiększenia liczby prac pisemnych w tygodniach następnych ponoszą uczniowie.
- Formy pomocy w zakresie wyrównywania niedoborów rozwojowych i reedukacji:
- Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych poradni specjalistycznych, własnych obserwacji, szkoła (wychowawca, pedagog szkolny) jest zobowiązana w miarę posiadanych możliwości zapewnić uczniowi następujące formy pomocy w zakresie wyrównywania braków:
- uczniowie klas I – III:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia specjalistyczne,
- uczniowie klas IV – VIII:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia specjalistyczne.
- Sposoby i techniki gromadzenia informacji o uczniu
- Na nauczycielach ciąży obowiązek systematycznego gromadzenia informacji
o uczniach. Informacje te zamieszczane są w :
- dziennikach lekcyjnych,
- arkuszach ocen,
- w teczkach osiągnięć uczniów (teczki, segregatory prac indywidualnych),
- teczkach wychowawcy,
- zeszytach uwag (gdy zaistnieje taka potrzeba).
- Sposoby informowania rodziców o osiągnięciach ich dzieci
- Wychowawcy klas zobowiązani są do powiadamiania rodziców
o osiągnięciach ich dzieci w następujących formach:
- zebrania z rodzicami (przynajmniej co 3 miesiące),
- konsultacje indywidualne z nauczycielami (inicjowane zarówno przez rodzica jak i nauczyciela, w dniu dyżuru nauczycielskiego i w czasie ogólnych zebrań szkolnych; w szczególnych przypadkach w czasie przerw międzylekcyjnych lub bezpośrednio po zajęciach nauczyciela,
- informacja telefoniczna – rozmowa z rodzicem,
- zapisy w zeszycie do korespondencji,
- dziennik elektroniczny.
- Sposoby powiadamiania rodziców o osiągnięciach ich dzieci powinny być odnotowywane przez wychowawców w dziennikach lekcyjnych.
- Nauczyciele przedmiotów są zobowiązani (na prośbę rodziców) udostępnić do wglądu na terenie szkoły prace pisemne ich dzieci:
- podczas zebrań z rodzicami,
- w czasie dyżurów nauczycielskich,
- podczas indywidualnych spotkań z rodzicami.
69. Zasady oceniania zachowania w kl. IV – VIII
- Skala ocen zachowania
- Ocena zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy
u nauczycieli, pracowników szkoły oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły. - W kl. I – III śródroczna i roczna ocena zachowania jest oceną opisową wystawioną przez wychowawcę klasy i obejmuje: sposoby pracy, w tym samodzielność, aktywność i przygotowanie do zajęć, tempo i staranność pracy, relacje
z rówieśnikami i osobami dorosłymi oraz zachowanie w różnych sytuacjach, np.: w miejscach publicznych, w czasie uroczystości szkolnych, podczas wycieczek. - W klasach IV – VIII śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania ustalana jest wg sześciostopniowej skali ocen. Zachowanie:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- Kryteria wystawiania poszczególnych ocen zachowania
- Ocenę wzorową zachowania otrzymuje uczeń, który:
- Jest w szczególny sposób zaangażowany w wysiłek włożony w naukę, bezwzględnie przestrzega obowiązujących przepisów szkolnych:
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, wszelkie absencje, spóźnienia są na bieżąco usprawiedliwiane,
- zawsze starannie odrabia wszystkie zadania domowe,
- otrzymuje oceny zgodnie ze swoimi możliwościami intelektualnymi,
- wzorowo i systematycznie prowadzi zeszyty,
- w czasie prezentowania przez siebie i innych wiedzy i umiejętności
(prace kontrolne, odpowiedzi ustne) jest uczciwy, (nie podpowiada, nie ściąga), - zna i przestrzega regulaminy obowiązujące w szkole (statut szkoły, regulamin biblioteki, świetlicy, regulamin sali gimnastycznej, sal lekcyjnych, regulamin klasowy),
- z własnej inicjatywy przygotowuje dodatkowe materiały do lekcji,
- bierze aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych.
- Wykazuje własną inicjatywę w organizowaniu działań przynoszących pożytek jego klasie lub całej społeczności szkolnej:
- w swoich działaniach wykracza poza wymagania stawiane przez nauczycieli,
- wybitnie wyróżnia się w pracach SU i/lub sprawuje wysokie funkcje,
- rozwija zainteresowania i dociekliwość poznawczą (uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne).
- inicjuje przedsięwzięcia na rzecz szkoły i klasy,
- sam bez pomocy nauczyciela umie zorganizować wiele ciekawych imprez w ramach działalności pozalekcyjnej.
- Wzorowo dba o honor i tradycje szkoły, godnie reprezentuje ją na terenie miasta, województwa itp.:
- godnie reprezentuje szkołę w pozaszkolnych konkursach przedmiotowych, sportowych i innych – zajmując reprezentatywne miejsca,
- wzorowo zachowuje się na uroczystych apelach (nosi strój apelowy, zna hymn państwowy i szkolny, potrafi godnie zachować się podczas ich grania i śpiewania, oddaje cześć symbolom narodowym itp.),
- zna i kultywuje tradycje szkoły, „żyje szkołą”.
- Wzorowo dba o piękno mowy ojczystej:
- utożsamia się z ojczyzną i językiem ojczystym,
- zawsze wypowiada się w sposób kulturalny zabiegając o poprawność językową
- nigdy nie używa wulgaryzmów, jego wypowiedzi są barwne, zrozumiałe dla konkretnego odbiorcy.
- Przejawia wyjątkową dbałość o higienę osobistą, zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych osób:
- wzorowo zachowuje się na terenie szkoły i poza nią,
- dba o czystość klasy (np.: zasunięte krzesła po zakończonej lekcji, pozbierane papiery) i najbliższego otoczenia,
- do szkoły przychodzi schludnie ubrany,
- troszczy się bezpieczeństwo innych, sytuacje niebezpieczne zgłasza nauczycielom.
- Zawsze okazuje szacunek innym, godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
- organizuje opiekę nad młodszymi uczniami, wzorowo dyżuruje,
- zawsze jest zawsze koleżeński, tolerancyjny,
- w sposób empatyczny traktuje inne osoby,
- nigdy nie przejawia zachowań agresywnych,
- pomaga słabszym w nauce organizując pomoc koleżeńską,
- potrafi dokonać samooceny, refleksyjnie i krytycznie podchodzi do oceny swojego zachowania,
- jest chwalony przez środowisko pozaszkolne,
- może być stawiany za wzór do naśladowania.
- Ocenę bardzo dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
- Bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych, przestrzega obowiązujących przepisów szkolnych:
- systematycznie uczęszcza na lekcje, usprawiedliwia nieobecności,
- starannie odrabia zadania domowe,
- otrzymuje oceny zgodne ze swoimi możliwościami intelektualnymi,
- systematycznie prowadzi zeszyty,
- w czasie prezentowania przez innych wiedzy i umiejętności jest uczciwy,
- zna i przestrzega regulaminy obowiązujące w szkole (np.: statut szkoły i inne).
- Aktywnie uczestniczy w organizowaniu działań przynoszących pożytek jego klasie lub całej szkole:
- działa w SU i /lub w samorządzie klasowym,
- bierze udział w przygotowaniach imprez szkolnych i klasowych,
- starannie i solidnie wykonuje polecenia nauczyciela,
- szanuje mienie szkolne.
- Dba o honor i tradycje szkoły, reprezentuje ją na terenie miasta, regionu:
- uczestniczy w życiu kulturalnym klasy, szkoły, regionu,
- uczestniczy w konkursach szkolnych, pozaszkolnych,
- zawsze pamięta o stroju apelowym,
- godnie zachowuje się na uroczystościach i apelach,
- zna tradycje szkoły.
- Dba o piękno mowy ojczystej:
- stosuje zwroty grzecznościowe,
- swoje zdanie wyraża w kulturalny sposób,
- stara się, aby wypowiedzi były barwne i zrozumiałe.
- Dba o higienę osobistą, zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych osób:
- dba o swój estetyczny wygląd,
- troszczy się o własne bezpieczeństwo,
- zwraca uwagę na sytuacje niebezpieczne dla innych, zgłasza je pracownikom szkoły,
- dba o czystość w szkole.
- Przestrzega norm współżycia społecznego, godnie i kulturalnie zachowuje się
w szkole i poza nią: - bez zastrzeżeń zachowuje się w stosunku do starszych i młodszych kolegów,
- jest koleżeński, życzliwy w stosunku do innych,
- nie przejawia zachowań agresywnych wobec innych uczniów, nie używa wulgarnych słów,
- potrafi dokonać rzeczowej samooceny,
- nigdy nie spływają skargi spoza szkoły na temat jego złego zachowania,
- dobrze sprawuje funkcje dyżurnego, prawidłowo zachowuje się na przerwach.
- Ocenę dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
- Stara się dobrze wywiązywać z obowiązków szkolnych, przestrzegać na terenie szkoły obowiązujących przepisów szkolnych:
- systematycznie uczęszcza na zajęcia, usprawiedliwia nieobecności, w ciągu 7 dni w formie pisemnej,
- uzyskuje oceny pozytywne na miarę swoich możliwości,
- dba o zeszyty i podręczniki.
- Wywiązuje się z przydzielonych mu zadań na rzecz klasy lub szkoły:
- dobrze wypełnia zadania powierzone przez nauczyciela,
- stara się dobrze wykonywać przydzielone w klasie funkcje,
- szanuje mienie szkolne.
- Stara się dbać o honor i tradycje szkoły:
- uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i klasy,
- wie jak zachować się podczas uroczystości szkolnych,
- stara się pamiętać o stroju apelowym.
- Na ogół wypowiada się zgodnie z przyjętymi normami kulturalnymi:
- nie używa wulgarnego języka,
- zazwyczaj stosuje wymagane zwroty grzecznościowe.
- Na ogół dba o zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych osób:
- stara się dbać o czystość wokół siebie, na ogół sprząta po sobie, po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, sprząta po innych,
- stara się dbać o higienę osobistą.
- W stosunku do innych osób stara się zachowywać taktownie i kulturalnie, chociaż zdarzają mu się drobne uchybienia w przestrzeganiu norm współżycia społecznego:
- stara się dostosowywać do przyjętych norm zachowania,
- stara się pomagać innym,
- na ogół potrafi kulturalnie zachować się w miejscach publicznych,
- reaguje na uwagi nauczycieli i pracowników szkoły,
- nie przejawia zachowań agresywnych wobec innych uczniów,
- dobrze zachowuje się podczas przerw lekcyjnych, sprawuje funkcję dyżurnego.
- Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, który:
- Zdarzają mu się uchybienia, niedociągnięcia w przestrzeganiu przepisów obowiązujących na terenie szkoły,
- nie zawsze wywiązuje się z zadań związanych z nauką,
- jest niesystematyczny,
- osiąga dość często wyniki poniżej swoich możliwości intelektualnych,
- uczęszcza na zajęcia, ale zdarzają się pojedyncze godziny nieusprawiedliwione (nie więcej niż 5 w semestrze) oraz spóźnienia (nie więcej niż 5 w semestrze),
- zdarzają się nieodrobione zadania domowe, które jednak najczęściej uzupełnia,
- zeszyt prowadzi mało estetycznie, nie zawsze systematycznie.
- Nie zawsze postępuje zgodnie z dobrem społeczności uczniowskiej:
- nie zawsze angażuje się w działania prowadzone na terenie klasy i szkoły,
- nie wykazuje własnej inicjatywy w tym względzie,
- nie bierze udziału w akcjach organizowanych przez Samorząd Uczniowski,
- zdarza mu się nie szanować mienia klasy, szkoły, kolegów jednak po zwróceniu uwagi zdaje sobie sprawę ze swojego zachowania,
- obojętnie patrzy na akty wandalizmu.
- Nie zawsze dba o honor i tradycje szkoły:
- niechętnie uczestniczy w konkursach,
- nie zna wszystkich tradycji szkolnych, nie angażuje się w ich kultywowanie,
- nie zawsze pamięta o stroju apelowym,
- myli słowa hymnu i nazwy symboli państwowych.
- Nie zawsze dba o piękno mowy ojczystej:
- rzadko z własnej woli stosuje formy grzecznościowe,
- zdarza mu się używać wulgaryzmów,
- sporadycznie wyraża swoje zdanie w sposób niezbyt grzeczny.
- Nie zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych:
- zdarza mu się nie dbać o higienę osobistą, schludny wygląd,
- czasami daje się wciągać w konflikty i bójki,
- nie zawsze przestrzega zasad higieny otoczenia.
- Nie zawsze stara się poprawnie zachować się w szkole i poza nią:
- w relacjach z innymi ludźmi zdarzają mu się drobne uchybienia, które jednak nie mają charakteru stałego,
- zdarza mu się bronić własnych praw w sposób społecznie nieakceptowany,
- nie zawsze jest uczciwy, sprawiedliwy, prawdomówny,
- bez przekonania i sporadycznie służy pomocą innym,
- nie zawsze potrafi zachowywać się grzecznie,
- niechętnie pełni rolę dyżurnego.
- Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który:
- Nie realizuje obowiązków szkolnych:
- opuszcza zajęcia lekcyjne, opuścił do 15 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, ma powyżej 5 spóźnień,
- często otrzymuje oceny dopuszczające i niedostateczne, mimo możliwości intelektualnych,
- niechętnie i niestarannie prowadzi zeszyt, nie nosi przyborów szkolnych,
- nie zawsze uzupełnia braki,
- zdarzają mu się nieodrobione zadania domowe, które nie są uzupełnione
w odpowiednim czasie, - biernie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych.
- Często postępuje niezgodnie z dobrem społeczności uczniowskiej:
- niechętnie podejmuje działania prowadzone na terenie klasy i szkoły,
- nie dba o mienie szkoły,
- często nie przestrzega kodeksów i regulaminów szkolnych,
- krytykuje i wyśmiewa uczniów zaangażowanych w działalność społeczną.
- Nie dba o honor i tradycje szkoły:
- nie zna tradycji szkolnych, nie kultywuje ich,
- nie interesują go konkursy szkolne,
- nie potrafi grzecznie zachować się na apelu, nie wie jak należy zachować się podczas śpiewania hymnu,
- nie zna symboli narodowych, nie odczuwa potrzeby oddawania im należnych honorów,
- zdarza się mu niszczyć gazetki szkolne i klasowe.
- Nie przestrzega norm kulturalnego wysławiania się:
- często używa wulgaryzmów,
- sporadycznie stosuje formy grzecznościowe,
- nie dba o poprawność językową, wykazuje wręcz niechlujstwo językowe.
- Nie przestrzega bezpieczeństwa i zdrowia własnego oraz innych osób:
- inicjuje agresywne zachowania wobec innych,
- często kibicuje bójkom, czerpiąc z tego satysfakcję,
- łatwo poddaje się nałogom,
- nie dba o higienę osobistą i schludny wygląd.
- Nie dba o godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
- swoje zdanie przedstawia w sposób niezgodny z obowiązującymi normami,
- zdarza mu się być nieobowiązkowym, niekulturalnym, nieuczciwym, nieprawdomównym,
- często okazuje brak szacunku innym,
- w dzienniku, w zeszycie uwag widnieje wiele uwag na temat złego zachowania,
- nie chce sprawować roli dyżurnego.
- Ocena naganna
- Naganną ocenę klasyfikacyjną zachowania może otrzymać uczeń, który nie spełnia kryteriów na ocenę nieodpowiednią, a ponadto w stosunku do którego zostały wyczerpane wszystkie podejmowane przez szkołę działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, i który w szczególności:
- Stosuje w szkole przemoc wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób bądź narusza ich bezpieczeństwo.
- Posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe.
- Rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo wobec drugiego człowieka, treści pornograficzne lub obrażające uczucia religijne.
- Rozpowszechnia materiały zapisane na nośnikach pozyskane na terenie szkoły.
- Używa wulgarnego języka.
- Świadomie niszczy dobra materialne należące do uczniów, szkoły, nauczycieli, pracowników szkoły lub innych osób, mienie społeczne.
- Narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób.
- Opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę czasu przeznaczonego na realizację wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocena zachowania jest obniżona o stopień, jeżeli uczeń ma w semestrze ponad 10 godzin nieusprawiedliwionych.
- Zasady i tryb oceniania zachowania uczniów
- Oceny zachowania uczniów dokonuje się dwa razy w roku – przed zakończeniem
I półrocza oraz przed zakończeniem roku szkolnego.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania śródroczna i roczna uwzględnia:
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Przy ustalaniu szkolnej oceny zachowania nie bierze się pod uwagę wyników
w nauce, tylko wysiłek podejmowany przez ucznia dla uzyskania lepszych wyników dydaktycznych. - Ocena zachowania nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej czy ukończenia szkoły z zastrzeżeniem, że rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uczeń, któremu po raz trzeci
z rzędu ustalono naganną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy jej.
- Opinia nauczyciela – wychowawcy, będąca podstawą dla ustalenia oceny zachowania powinna powstawać w ciągu całego okresu i winna być udokumentowana w postaci zeszytu spostrzeżeń lub kartek.
- Obowiązuje wymóg zapisywania pozytywnych opinii o uczniu.
- Do ustalenia oceny zachowania należy brać pod uwagę opinię innych nauczycieli, pracowników szkoły oraz opinię uczniów danej klasy oraz ocenianego, tj.:
- ocenę uczących nauczycieli,
- ocenę pracowników szkoły,
- ocenę zespołu klasowego,
- samoocenę ucznia.
- Ustalenie oceny zachowania odbywa się w sposób jawny, na forum klasy.
- Wychowawca ma obowiązek poinformować ucznia o przewidywanej ocenie zachowania nie później niż dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Rodzice (prawni opiekunowie) maja prawo uzyskać informację o przewidywanej ocenie zachowania ucznia.
- Ostateczną ocenę klasyfikacyjna zachowania ucznia ustala wychowawca klasy na
3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. - W przypadku ustalenia oceny nagannej wychowawca ma obowiązek poinformować o tym fakcie ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) w formie pisemnej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- W uzasadnionych przypadkach wychowawca może podjąć decyzję o wystawieniu oceny nagannej, mimo upływu wymaganego terminu powiadomienia rodziców (opiekunów prawnych). Sytuacja taka może zaistnieć, gdy uczeń dokona w tym czasie czynu, który klasyfikuje do oceny nagannej.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli w czasie między posiedzeniami rady klasyfikacyjnej a ostatnim dniem roku szkolnego zaistnieje przyczyna uprawniająca do obniżenia oceny (rażące złamanie regulaminu szkolnego), wychowawca ma prawo wnioskowania o zmianę zatwierdzonej już oceny zachowania.
- Wniosek o obniżenie zatwierdzonej oceny zachowania ucznia przyjmuje
i zatwierdza rada pedagogiczna na nadzwyczajnym posiedzeniu. - Wychowawca ma obowiązek powiadomienia rodziców (prawnych opiekunów) w terminie 2 dni od zaistnienia faktu o zgłoszonym wniosku oraz terminie posiedzenia nadzwyczajnej rady pedagogicznej.
- W razie niezachowania zasad i trybu oceniania zachowania, rodzic ma prawo zgłosić do dyrektora szkoły w terminie 2 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych zastrzeżenie do wystawionej oceny.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu oceniania zachowania uczniów, dyrektor powołuje komisję do ponownego ustalenia oceny.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w klasie ucznia, - pedagog szkolny,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Komisja ustala klasyfikacyjną ocenę zachowania w drodze glosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów, decydujący jest głos przewodniczącego komisji.
- Ustalona przez komisję klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
- Ocena ustalona przez komisje jest ostateczna. Przewodniczący komisji przekazuje decyzje o ocenia rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia w ciągu 7 dni od podjęcia decyzji.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- termin posiedzenia komisji,
- skład komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania ucznia z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 2 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub nauczyciel zajmujący w szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
- wychowawca klasy;
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
- pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel rady rodziców.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna i nie może być niższa od oceny proponowanej przez wychowawcę.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin posiedzenia komisji;
- wynik głosowania;
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem;
- protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uchwałę o niepromowaniu ucznia do wyższej klasy lub ukończeniu szkoły przez ucznia, który otrzymał co najmniej dwa razy ocenę naganną zachowania podejmuje się w przypadkach, gdy wystąpiło przynajmniej jedno udowodnione zachowanie:
- szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków oraz brak poprawy mimo wcześniej zastosowanych statutowych kar porządkowych;
- opuszczenie bez usprawiedliwienia obowiązkowych zajęć w liczbie przekraczającej 30 % godzin przeznaczonych na te zajęcia;
- systematyczne naruszanie nietykalności fizycznej i psychicznej uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;
- zachowania obsceniczne, czyny nieobyczajne;
- świadome naruszanie godności, mające charakter znęcania się;
- popełnienie czynów karalnych w świetle Kodeksu Karnego;
- wulgarne odnoszenie się do członków społeczności szkolnej, używanie słów wulgarnych i obraźliwych.